Å spille en konsert er på mange måter som å løpe en maraton – man går gjennom mange stadier.
For meg har klesvalget alltid vært en stor utfordring når jeg skal på scenen. For en ting er hva jeg liker, og en annen ting er hva som kler både meg og musikken. Det må være en estetisk sammensmeltning, for en konsert skal være en helhetsopplevelse.
Som musiker har man alltid ritualer før man går på scenen. Det kan være å drikke en kopp te med sitron, eller det kan være å legge sminken på en helt bestemt måte. Det kan være hva som helst. Men for meg er det å gå på scenen før publikum ankommer, fokusere på de tomme plassene og forestille meg hvordan energien vil endre seg når publikum fyller salen. Det er ritualet mitt. Det handler om publikum og energien som publikum skaper, og som merkes så godt. Som en kommunikasjon mellom meg og de som lytter. Det er også derfor det er så viktig å spille for andre mennesker og ikke bare for seg selv.
Like før du skal på scenen, de 10-20 minuttene når du er helt alene og du ikke har instrumentet ditt og tenker, husker jeg den takten, den akkorden, den tonen, den rytmen. Åh, jeg husker det ikke ...! Men så kommer man inn på scenen og ser mange mennesker ... går bort til instrumentet, setter seg, legger hendene på tangentene, og så kommer musikken av seg selv. Og det er en magisk opplevelse hver gang. Den roen som senker seg når man begynner å spille og kjenner tangentene under fingrene. Det er fantastisk, og det er noe jeg håper jeg får ha med meg resten av mitt liv.